Live uitzending Gepauzeerd

Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Raadsplein, 17 oktober 2024 17:00:00

Algemene vergader informatie

17 oktober 2024 - Nieuw Vennep

Bijzondere Raadsvergadering te Nieuw-Vennep - De impact van groei op de leefomgeving

De bijzondere raadsvergadering start in het Businesspark Nieuw-Vennep-Zuid. Op de deellocaties is een vertegenwoordiging aanwezig vanuit de directe omgeving. Dat zijn de bewoners uit Nieuw-Vennep, met onder andere kinderen, jongeren, senioren, ondernemers etc. Op de eindlocatie zijn de Nieuw-Vennepers aanwezig die tijdens het 1e raadsbezoek in 2023 met de raad hebben gesproken. Raadsleden gaan met hen bespreken wat het effect is geweest van dit 1e raadsbezoek. Heeft het geholpen of juist niet?

Locatie 1 - 17:00u

Businesspark Nieuw-Vennep-Zuid

In gesprek met de ondernemers Businesspark Nieuw-Vennep-Zuid.

Kernboodschap:
De Gemeenteraad van Haarlemmermeer krijgt een uitleg over de stand-van-zaken van Businesspark Nieuw Vennep Zuid en de toekomstvisie van het Businesspark wordt uitgebreid gepresenteerd.

• Korte introductiefilm bedrijventerrein
• Presentatie/pitch vestigingsklimaat en uitbreiding
• In gesprek met actieve ondernemers

Rond 18:45 vertrekken de raadsleden naar de verschillende locaties

Locatie 2: vanaf 19:00
Flexwoningen
In gesprek met de bewoners én omwonenden van de flexwoningen

Kernboodschap:
Het gaat goed met de bewoners én omwonenden van de flexwoningen en er is goed contact met elkaar. Dit werd ook nog eens bevestigd bij de burendag die onlangs is georganiseerd. Graag praten ze je bij hoe het met ze gaat.

Locatie 3
Spoorzicht
In gesprek met ondernemers en cliënten Ons Tweede Thuis

Kernboodschap:
Op Spoorzicht is al 13 jaar een BIZ-parkmanagement waarmee veel verbeterd is. Het bedrijventerrein verloederde, er was veel criminaliteit en leegstand. Er is al jaren collectieve camerabeveiliging, er zijn wandelpaden aangelegd en er is veel groen bijgeplaatst. Ook is er in samenwerking met de gemeente een wandelpad gemaakt naar het station. Het is prettig werken en ondernemen op Spoorzicht! Er is een samenwerking met de cliënten van Ons Tweede Thuis die meehelpen om het zwerfvuil op te ruimen. Het is belangrijk dat mensen met een beperking deelnemen aan de samenleving en zich nuttig en
gewaardeerd voelen. Er komt een milieustraat van Meerlanden om de groei te faciliteren van het aantal woningen en inwoners de komende jaren. Het bestuur van BIZ Spoorzicht pleit voor een aansluiting van de Luzernestraat ter hoogte van de milieustraat naar de Noordelijke randweg om het zware verkeer (ook van andere aanwezige bedrijven aldaar) en het toenemende verkeer op die manier weg te leiden zodat dat geen druk legt op het bedrijventerrein.

Locatie 4
Winkelcentrum Getsewoud
In gesprek met bewoners, ondernemers, jongeren, belangengroepen

Kernboodschap:
Winkelcentrum Getsewoud heeft een belangrijke functie voor de inwoners van Nieuw-Vennep en de omliggende kernen. De inrichting van de openbare ruimte is niet meer van deze tijd. Weinig groen, een rommelige inrichting en een kaal en stenig plein die niet bijdragen aan een fijn verblijfsklimaat. Scooters en fietsers zorgen regelmatig voor gevaarlijke situaties op het plein en groepsvorming, met name door de jeugd, veroorzaakt overlast, vernielingen en onderlinge irritaties. Kortom, het is tijd voor een integrale herinrichting die ervoor zorgt dat mensen het winkelcentrum weer omarmen. Een groene klimaatbestendige plek waar mensen elkaar ontmoeten en waar bezoekers graag verblijven en terugkomen. Op initiatief van de eigenaar van Winkelcentrum Getsewoud presenteren wij u onze visie en droombeeld die mede dankzij de input van omwonenden, bezoekers en ondernemers tot stand is gekomen. Bij de herontwikkeling van gebieden zoals het Winkelcentrum Getsewoud, speelt participatie een belangrijke rol om de wensen en zorgen van bewoners en ondernemers te inventariseren.

Locatie 5
Loonbedrijf voor agrariërs

1e stop
Woningbouw Nieuw-Vennep West

Kernboodschap:
We werken samen met de grondeigenaren aan een prachtige nieuwe woonwijk die zal worden gerealiseerd op de agrarische gronden tussen Getsewoud en de Driemerenweg. In deze wijk willen we het landelijke wonen vooropstellen, je weet en voelt dat je in onze polder woont. Wij geven u graag een kijkje in de keuken.

2e stop
Landbouw
In gesprek met de agrariërs in relatie met de grootschalige woonopgave

Kernboodschap:
Uitleg over de historie, heden en toekomst van het agrarisch loonbedrijf van Staveren op de IJweg aan de rand van Nieuw-Vennep. Door de grote geplande uitbreidingen in en rondom Nieuw-Vennep met ca. 10.000 huizen wordt de bedrijfsvoering van dit bedrijf op deze locatie misschien wel onmogelijk gemaakt; de vele verkeersbewegingen met zware landbouwvoertuigen en werkzaamheden op het terrein zullen voor overlast zorgen als dit bedrijf midden in de woonwijken ligt. Ook de combinatie van de zware landbouwvoertuigen en toenemende drukte zal ten koste gaan van de veiligheid op de IJweg en aansluitende wegen

Centrale Afsluiting
Sluiting vergadering (burgemeester)

Terugkoppeling 1e raadsbezoek
Wat is er gebeurd na het 1e raadsbezoek aan Nieuw-Vennep op verschillende onderwerpen:

1. Scouting KagiWepi
2. De Witte Kerk
3. BIZ-Centrum